وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

سوابق

علی اکبر بصیرنیا
کاندیدای شورای شهر گرگان

بایگانی

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

وب سایت رسمی جناب آقای علی اکبر بصیرنیا راه اندازی شد


مردم عزیز شهر گرگان و علاقمندان می توانند جدیدترین اخبار را از این بخش پیگیری نمایند..


ورود به سایت

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۸:۵۷
کارشناس فناوری اطلاعات

گردشگری (Tourism) فرآیندی است که در جریان مسافرت اتفاق می افتد که شامل کسب اطلاعات، برنامه ریزی و تدارک در مبدا سفر، انجام سفر به مقصد و اقامت در آن، خرید کردن، تعامل میزبان و میهمان، بازگشت به مبدا سفر و مرور خاطرات سفر با خود و دیگران می شود. در این فرآیند، مجموعه ای از کنش ها و فعالیت ها بین گردشگران، ارایه دهندگان خدمات و محصولات گردشگری، سیاست گذاران و میزبانان روی می دهد.

ماهیت بین رشته ای بودن گردشگری و پیشرفت های روز به روزی که در سبک و کیفیت زندگی مردم روی می دهد، مقید ماندن به یک تعریف ثابت و مشخص از گردشگری را سخت می کند و از همین روست که بارها تعاریف مختلفی برای آن ارایه شده است. تعریف آکادمیک آن هر چه باشد، گردشگری، فرآیند سفر است؛ سفری که می تواند برای تفریح، استراحت، کسب آرامش، بازیابی جسمی و روحی و پرداختن به امور معنوی، دید و بازدید خانوادگی و انجام کسب و کار و ... باشد.

اهمیت گردشگری
گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تامین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه ها باید هزینه کند. این هزینه ها با آوردن ارز به کشور میزبان، به رونق اقتصادی آن کمک می کند. هر چه تعداد گردشگران بیشتری به کشوری وارد شوند، مشاغل بیشتری ایجاد می شود و این موضوع برای کشورهایی که جمعیت جوانی دارند، بسیار مهم است.

گردشگری با امنیت سیاسی و اقتصادی رابطه تنگاتنگی دارد و بودن گردشگران بسیار در یک کشور، از بودن امنیت در آن حکایت دارد. رونق گردشگری بین کشورهای همسایه، ثبات منطقه ای به همراه دارد و در یک فرآیند کلی تر به ثبات تمام جهان می انجامد. گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است زیرا جوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی شان بپردازند.

 

 

سازمان ملل سه شکل از گردشگری را معرفی کرده است:

  • توریسم داخلی (Domestic Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به نقاط مختلف همان کشور
  • توریسم ورودی (Inbound Tourism)، سفر شهروندان کشورهای دیگر به یک کشور
  • توریسم خروجی (Outbound Tourism)، سفر شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر

 

کشورها و جوامع توسعه یافته، برای رونق متوازن هر سه شکل گردشگری برنامه دارند. به عبارت دیگر گردشگران آنان هم کشور خود را می گردند، هم به کشورهای دیگر می روند و هم از گردشگران کشورهای دیگر پذیرایی می کنند. حفظ نوعی از توزان در بین این سه شکل از گردشگری، منافع کشورها در بعد داخلی، منطقه ای و بین المللی را تضمین می کند.

 

گردشگری خود اما انواع مختلفی دارد که شکل و کیفیت آن با توجه به انگیزه، اهداف، نیاز و مکان گردشگر تغییر می کند. گاه گردشگر برای تجربه خطر، سفر می کند و گاه برای تن آسایی صرف. گاه برای درمان سفر می کند و گاه برای آموزش. گاه می خواهد دور برود و گاه نزدیک و ده ها دلیل دیگر. از همین روست انواعی از آن همانند گردشگری ماجراجویانه، ورزشی، تفریحی، خرید، کشاورزی، سلامت، زمستانه، بوم گردی و ... شکل گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۵۰
کارشناس فناوری اطلاعات

گرگان نام شهر و شهرستان و نیز نام سرزمینی باستانی در جنوب شرقی دریای خزر است. در زبان باستانی آن را گورگان و ورکان و در زبان یونانی هیرکان یا هیرکانیا و در زبان عربی جرجان می‌گفتند. شهر و شهرستانی که امروز گرگان خوانده می‌شود تا سال 1316 شمسی موسوم به استرآباد بود استرآباد نام شهریست تاریخی که در منطقه‌ای که اینک شهر گرگان قرار دارد واقع بوده ‌است. از این شهر امروزه تنها تپه‌ای تاریخی درون شهر گرگان، به نام قلعه خندان که احتمالاً ارگ استرآباد در حدود ۳۰۰۰ سال پیش بوده باقی مانده و باقی قسمت‌های شهر در اثر سیلاب های مکرر و توسعهٔ گرگان در طول تاریخ به کلی از میان رفته‌ است.

سایت گردشگری گرگان

در کل منطقه گرگان قدیم، در تقسیمات کشوری امروز، استان گلستان نام دارد. کاوش های باستان‌ شناسی پیشینه تمدن این منطقه را 5 تا 6 هزار سال اعلام کرده‌اند. با این تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوان و با دانشمندانی نامدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گرگان جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران دارد. این منطقه بالغ بر 20 هزار کیلومترمربع وسعت و نزدیک به یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد. شهر گرگان در حال حاضر (با احتساب جمعیت روستاهایی که به شهر پیوسته‌اند)، قریب 270 هزار نفر جمعیت و حدود 60 کیلومترمربع وسعت دارد.

گرگان از شهرهای شمالی و دارای آب و هوای معتدل و زمین های کشاورزی آن بسیار حاصلخیز می باشد. زبان اصلی مردم این منطقه، گویش استرآبادی می باشد و ترکیبی از قوم های بومی و محلی مانند فارس، ترکمن، بلوچ، سیستانی، دیلمی، مازندرانی، سبزواری، کاشمری، شاهرودی و بسطامی می باشد. اقلیم منطقه بسیار متنوع است و کوه، جنگل، مرتع، جلگه و دشت، صحرا و شوره زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین زراعی را شامل می شود. گرگان از مهم ترین منطقه ها در زمینه پژوهش ها و کاوش های باستان شناسی است.

شهرستان گرگان دارای مردمی خونگرم و مهمان نواز و متشکل از اقوام گوناگون می باشد. آقامحمد خان قاجار در این شهر به دنیا آمده و گرگان به عنوان پایتخت خانوادگی حکومت قاجار محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری گرگان، جاذبه های طبیعی گرگان، جاذبه های توریتسی گرگان، اماکن تاریخی گرگان در سایت گردشگری گرگان

ـ آبشار باران کوه گرگان

ـ روستا و سد و آبشار نومل

ـ تورنگ تپه گرگان

ـ  آبشار رنگو گرگان

ـ کاروانسرای قزلق گرگان

ـ مسجد جامع گرگان

ـ  مدرسه عمادیه گرگان

ـ کاخ موزه گرگان

ـ کاروانسرای قزلق گرگان

ـ  چهار باغ گرگان

ـ روستا، آبشار و آب گرم زیارت

ـ جنگل شصت کلای گرگان

ـ  دیوار بزرگ گرگان – دیوار سرخ

ـ پارک جنگلی قرق گرگان

ـ پارک جنگلی النگ دره گرگان

ـ  ارتفاعات هزار پیچ گرگان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۴۷
کارشناس فناوری اطلاعات

گرگان بهشتی است که هر دسته از گردشگران را می تواند راضی کند. شما چه طرفدار تاریخ باشید چه طرفدار طبیعت، چه پی صنایع دستی ناب بگردید یا دنبال چشیدن طعم غذاهای سنتی ایرانی باشید گرگان جوابگوی ذائقه شما خواهد بود. در سفر به این شهر برای شما پیشنهادهایی داریم که می تواند برنامه سفر خوبی برای شما به حساب بیاید.

 http://images.kojaro.com/2016/11/63fce27b-851b-44bf-848b-d643f454bfa7.jpg

پیشینه تاریخی گرگان به 7 هزار سال پیش و در غار کیارام واقع در روستای (فرنگ) بخش گالیکش به دوران پارینه سنگی بر می‌گردد. پژوهش‌های تازه نشان داده‌است که منطقهء گرگان از 6 هزار سال پیش تمدن پیش از آریایی‌ها را در خود جای داده بوده‌است.

 http://www.makanbin.com/golestan/files/2014/12/gogran-tower%20(7)-1418030679.jpg

خلیج گرگان

خلیج گرگان با وسعتی 400 کیلومتری، بزرگ‌ترین خلیج دریای مازندران محسوب می‌شود. خلیج گرگان کم عمق است؛ به طوری که با در نظر گرفتن بالا آمدگی آب، حداکثر عمق آن به چهار متر می‌رسد. درجه شوری آب این خلیج در قسمت‌های غربی به علت کمی عمق و افزایش تبخیر، کمی بیشتر از درجه شوری آب دریای مازندران است. در حدود 25 رود و نهر کوچک از دامنه شمالی البرز وارد خلیج گرگان می‌شود.

گرگان ,دیدنی های گرگان ,جاذبه های گردشگری گرگان ,شهرهای استان گلستان- دیدنی های استان گلستان

 این خلیج یکی از سایت‌های مهم پرنده‌نگری در ایران محسوب می‌شود و بد نیست بدانید که آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای شمال در یک کیلومتری اسکله بندرترکمن و در همین خلیج واقع شده و در اثر بالا آمدن سطح آب دریا توسط کانال طبیعی خوزینی، به صورت جزیره‌ای از شبه جزیره میانکاله جدا شده‌است. خلیج گرگان نه تنها دارای ماهیان باارزش غضروفی، ماهی سفید، ماهی کفال و... است، بلکه سهم قابل توجهی از خاویار مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

 

پارک‌جنگلی اَلَنگدره

پارک جنگلی النگدره در پنج‌کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهارخوران قرار گرفته است. النگدره که از مناطق نمونه گردشگری به شمار می‌رود، دارای 13 جاذبه گردشگری است. مساحت این پارک جنگلی 185 هکتار است. جاده‌های جنگلی این پارک یکی‌از زیباترین چشم‌اندازهای جنگلی در شمال ایران را دارد. گردشگران بسیاری در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی برای بازدید از این چشم‌اندازهای زیبا که در منطقه‌ای معتدل و نیمه‌مرطوب قرار گرفته به پارک‌جنگلی النگدره سفر می‌کنند. در این پارک هشت چشمه طبیعی قرار گرفته است. گردشگرانی که به النگدره سفر می‌کنند، ‌می‌توانند از خدمات موجود در پارک جهت چادر زدن بهره گیرند یا در هتل‌های شهر گرگان که فاصله‌ کمی با این منطقه دارد، اقامت کنند.

گرگان ,دیدنی های گرگان ,جاذبه های گردشگری گرگان ,شهرهای استان گلستان- دیدنی های استان گلستان

بازار گرگان

بازار قدیمی گرگان که به بازار نعلبندان نیز معروف است، در داخل بافت قدیم شهر گرگان، بعد از میدان شهرد‏اری قرار دارد. بازار قدیمی گرگان در روزگاران گذشته از جمله مراکز مهم داد و ستد کالا، توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی ـ اجتماعی بوده است. این بازار گرچه در اثر گذشت زمان و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحول یافته، اما امروزه نیز به عنوان مرکز کالبد اصلی شهر، محل داد و ستد کالا و تجمع فروشندگان و خریداران کالاست.

 بازار قدیمی گرگان که قدمتی دیرینه دارد، از نظر سبک معماری و راسته‌های مربوط، یکی از زیباترین بازارهای استان گلستان و منطقه شمال ایران محسوب می‌شود. این بازار یکی از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومی و غیربومی است و محصولات مهم صنایع دستی آن، بویژه دستباف‌های ترکمنی از شهرت خاصی برخوردار است.

 

دیوار دفاعی گرگان

دیوار بزرگ گرگان 1700 سال پیش در دوره ساسانی به طول 200 کیلومتر طی 90 سال ساخته شده است. این دیوار از کنار دریای مازندران در ناحیه گمیشان تا کوه‌های گلیداغ در شمال شرق کلاله کشیده شده است. دیوار دفاعی گرگان طولانی‌ترین اثر معماری ایران باستان محسوب می‌شود و پس از دیوار چین (6000 کیلومتر) و دیوار سمیز آلمان (548 کیلومتر)، سومین دیوار بلند جهان به شمار می‌رود. علت ساخت این دیوار حمله اقوام مهاجری به نام هپتالی‌ها در زمان فیروزشاه ساسانی بوده است. در حال حاضر تقریبا بیشتر این دیوار از بین رفته است. دیوار دفاعی گرگان نام‌های مختلفی چون قزل ائلان، سد اسکندر، سد انوشیروان، سد پیروز و مار سرخ ساسانی دارد.

پارک‌جنگلی ناهارخوران محبوب‌ترین منطقه تفریحی گرگانی‌ها محسوب می‌شود. ناهارخوران در جنوب شهر گرگان در فاصله‌ هشت کیلومتری از مرکز شهر و در انتهای جاده ناهارخوران قرار‌گرفته است. این تفریحگاه دارای آب‌و‌هوایی مطبوع و ملایم‌ نسبت به نقاط شمالی شهر است

روستای زیارت

روستای زیارت در 17 کیلومتری جنوب شهر گرگان قرار دارد. این روستا که در ارتفاع هزار‌متری از سطح دریا واقع شده، از شمال به ناهارخوران ‌و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود. علت نامگذاری این روستا به زیارت را وجود عبادتگاهی هزار ساله متعلق به بوداییان می‌دانند. این روستا در میان دو دامنه کوهستانی و جنگلی قرار گرفته و به دلیل هوای خنک و معتدل به روستای ییلاقی گردشگران و مسافران در تابستان‌ها بدل شده است. در زیارت می‌توان براحتی یکی از اقامتگاه‌های کوچک محلی را اجاره کرده و مدتی را در سکوت و آرامش طبیعت به‌سر برد. چشمه آبگرم این روستا آرامبخش بوده و برای انواع بیماری‌های پوستی و درد مفاصل مفید است.

 

موزه گرگان

موزه گرگان در شمال شهر گرگان در خیابان شهدا جنب امامزاده عبدالله شهر گرگان قرار دارد. این موزه در‌سال‌1355به‌عنوان موزه سنگ‌قبر افتتاح شد، اما در بهمن‌‌67 با افزودن اشیای باستان‌شناسی و مردم‌شناسی که از نقاط مختلف استان به دست آمده بود به صورت موزه منطقه‌ای درآمد. بخش سنگ این موزه در حیاط سرسبز و مصفای آن قرار گرفته است و شامل سنگ قبرهایی از قرن هشتم تا چهاردهم ه.ق است.

گرگان ,دیدنی های گرگان ,جاذبه های گردشگری گرگان ,شهرهای استان گلستان- دیدنی های استان گلستان

 در بخش باستان‌شناسی این موزه آثار ارزشمند 8000 ساله متعلق به مناطق مختلف ایران و خاصه منطقه استان گلستان دیده می‌شود. در بخش تاریخی و اسلامی نیز نمونه‌های مختلفی از جنگ‌افزارهای مفرغی، زیورآلات طلایی، ظروف کتیبه‌دار و آبگینه‌های زیبا به نمایش درآمده ‌است. علاوه بر این، موزه صنایع دستی گرگان هم در خانه امیرلطیفی در بافت قدیم محله نعلبندان قرار دارد که اولین موزه صنایع دستی استان گلستان می باشد. این بنا مربوط به دوره قاجار است و با شمارهء ثبت 2391 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

ناهارخوران

پارک‌جنگلی ناهارخوران محبوب‌ترین منطقه تفریحی گرگانی‌ها محسوب می‌شود. ناهارخوران در جنوب شهر گرگان در فاصله‌ هشت کیلومتری از مرکز شهر و در انتهای جاده ناهارخوران قرار‌گرفته است. این تفریحگاه دارای آب‌و‌هوایی مطبوع و ملایم‌ نسبت به نقاط شمالی شهر است. طی 20 سال گذشته با بزرگ شدن گرگان، این پارک به شهر متصل شده است. جاده ناهارخوران امروزه یکی از پررفت و آمدترین خیابان‌های شهر به شمار می‌رود.

 

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان از بناهای تاریخی شهر گرگان است. این مسجد در کنار بازار اصلی نعلبندان این شهر قرار دارد. این مسجد در عصر سلجوقیان ساخته شده و دارای مناره‌های کروی است که روی آن کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد. بنای مسجد طرحی مربع مستطیلی دارد و وسعتی حدود 1600 متر مربع را در بر می‌گیرد.

گرگان ,دیدنی های گرگان ,جاذبه های گردشگری گرگان ,شهرهای استان گلستان- دیدنی های استان گلستان

 مسجدجامع گرگان در دوره‌های بعد به طورگسترده بازسازی، تعمیر و تزئین شده است. در حال حاضر به غیر از مناره، اثر دیگری از بنای اولیه مسجد بر جای نمانده است. بیشتر بازسازی‌ها در دوره تیموری، صفوی و دوره حاضر صورت گرفته است. از مهم‌ترین آثار نفیس و تاریخی مسجد جامع گرگان می‌توان به در و منبر چوبی منبت‌کاری شده و فرامین و سنگ نوشته‌های پادشاهان صفوی و افشاریه اشاره کرد.

 

صنایع دستی

صنایع دستی که در گرگان به فروش می‌رسد بیشتر حاصل کار قبایل کوچ‌نشین ترکمن است که محصولات خود را برای عرضه به شهر گرگان می‌آورند. قالیبافی، مهم‌ترین صنعت دستی این منطقه است که با بهترین نوع پشم موسوم به خارچین، توسط زنان و دختران ترکمن بافته می‌شود. قالی و قالیچه ترکمنی دارای گره ترکی‌باف و یک پوده است و روی دستگاه افقی بافته می‌شود.

گرگان ,دیدنی های گرگان ,جاذبه های گردشگری گرگان ,شهرهای استان گلستان- دیدنی های استان گلستان

 یکی از صنایع دستی مورد علاقه گردشگران، نمازلیق یا همان سجاده است. نمازلیق‌ها قالی‌های کوچکی است‌ که با نقش و نگارهای زیبای ترکمنی بافته شده و روی آن نماز می‌خوانند. نمد مالی، ابریشم‌بافی و انواع زیورآلات ترکمنی از دیگر صنایع دستی محبوب این شهر محسوب می‌شود.

 

خوراکی‌های سنتی

«خورش ساک» از خوراک‌های سنتی مردم گرگان است که با اسفناج، نخود، آرد، گوشت گوسفندی و آب نارنج تهیه می‌شود. «هلی آش» یکی از معروف‌ترین آش‌های سنتی ایران است که در گرگان تهیه می‌شود. هلی به معنای گوجه سبز است. در تهیه هلی آش از نخود، لوبیا، کدو، برنج، سبزی‌های محلی به همراه گوجه‌سبز و کمی شکر استفاده می‌شود. «کی آش» نیز که با کدو حلوایی و آب انار و نعناع طبخ می‌شود، طرفداران بسیاری دارد. «حلوای گردویی» مهم‌ترین شیرینی محلی گرگان است که هم در عزاداری‌ها و هم مراسم شادی پخته می‌شود.

درست کردن این حلوا که با برنج، شکر، گردو و آب تهیه می‌شود، چند‌ساعتی به طول می‌انجامد. کوکو اشپل، بنج‌نون، پیشمه و نان روغنی قاتلمه از دیگر خوراک‌های سنتی در گرگان است.

 

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از جام جم، ابتکار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۳۹
کارشناس فناوری اطلاعات

http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2013/08/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%862.jpg


کاخ موزه گرگان که از مراکز فرهنگی شهر گرگان مرکز استان گلستان به شمار می رود، به نام های کاخ اختصاصی گرگان و یا کاخ سلطنتی گرگان هم شهرت دارد و مربوط به دوره پهلوی اول است و در پارک شهر (کتابخانه سابق) واقع شده است.

http://www.citypedia.ir/wp-content/uploads/2015/07/%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%866.jpg

کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است. این کاخ موزه اولین موزه شمال، چهارمین موزه تخصصی باستان‌ شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور محسوب می‌ شود.

این موزه در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در محیطی سرسبز واقع در مرکز شهر گرگان قرار دارد. دو بخش اصلی موزه شامل بخش معرفی مشاهیر استان گلستان و بخش اشیاء سلطنتی می باشد. تندیس علما، دانشمندان و فرهیختگان ناحیه گرگان قدیم و استرآباد و اشـیای سلطـنتی مربوط به مبلمان کاخ به نمایش در آمده است. در بخش دیگر موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قرار دارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری خواهد پرداخت.

کاخ موزه گرگان شامل دو بخش همکف و طبقه بالاست که در طبقه همکف موزه ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی معرفی شده‌ اند و در طبقه بالا ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی، استراحتگاه خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده‌ اند. در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری به تماشا گذاشته شده است. در سالن باستان‌ شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش درآمده است.

ساختمان کاخ در مرکز شهر در خیابانی به همین نام در پارک شهر گرگان قرار دارد. این بنا در دوره پهلوی اول بر روی فنداسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده و مساحت آن ۲۵۰ متر مربع و در دو طبقه و سقف شیروانی می‌باشد.

کاخ موزه گرگان در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی همزمان با افتتاح پارک شهر، کتابخانه ه ایستگاه راه آهن گرگان به طور رسمی افتتاح گردید و در همین زمان این موزه شامل ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره پنجم قبل از میلاد تا اوایل دوره اسلامی بود.

این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شماره ثبت ۱۵۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با مرمت و بازسازی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ افتتاح شده است.


مطلب مرتبط :   

بصیر نیا مشاور امور موزه های گلستان و مسئول کاخ موزه گرگان شد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۱۶
کارشناس فناوری اطلاعات
http://gorgan.ir/documents/20182/34943/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C+%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C/d0cf0348-ced4-466f-a915-071a766121ad?version=1.1&t=1457594518000&imagePreview=1

گرگان مرکز استان گلستان، در شمال شرقی کشوره. گرگان فعلی، در قدیم استرآباد نامیده می شده، ولی گرگان قدیم که جرجان خونده می‌شده، شهری آباد، در نزدیکی گنبد کاووس امروزی بوده، ولی الان فقط ویرانه هایی ازش باقی مونده.در زبان پهلوی منطقه گرگان را " ورکان" یا "وهرکانه" و در زبان یونانی هیرکانیا (Hyrcania) و در زبان عربی جرجان می گفتند. نخستین کاوش ها در حدود سال 1841 میلادی در زیر تپه ای مصنوعی در نزدیکی شهر گرگان انجام شد که خزانه معروف استرآباد در آن کشف گردید. کارشناسان برخی از اشیای موجود در آن خزانه را که شباهت بسیار با کشفیات تپه حصار دامغان داشته متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد و(نزدیک به 5 هزار سال پیش) دانسته اند. در دوره ساسانیان دیوار تدافعی بزرگی در این منطقه به نام دیوار بزرگ گرگان ساخته شد که توسط باستان شناسان انگلیسی به مار سرخ شهرت یافت. این دیوار بزگ در سده 5 میلادی تکمیل شد و بیانگر صنعت پیشرفته تدافعی آن دورانِ . دیوار دفاعی گرگان که طولانی ترین اثر معماری ایران باستان است در مدت90 سال ساخته شد.دیوار بزرگ گرگان بعد از دیوار چین به طول شش هزار کیلومتر و سمیز آلمان به طول 548 کیلومتر بزرگ ترین دیوار جهانِ. شهر گرگان کهن(در نزدیکی گنبد کاووس امروزی) در زمان حمله مغول ویران شد و مرکز منطقه گرگان به شهر استرآباد منتقل شد. زبان مردم منطقه گرگان در سده های گذشته گویشی از ریشه زبان پارتی بود. نمونه هاییاز گویش قدیم گرگانی در نوشتارهای فرقه حروفیه به جا مانده. این شهر از نظر جغرافیایی، از شرق، به علی آباد کتول،‌ از شمال به آق قلا،‌ از غرب به کردکوی،‌ از شمال غربی،‌به بندر ترکمن و از جنوب به رشته کوه های البرز محدود می‌شه. از نظر آب و هوایی  آب و هوای معتدل دارد، هرچند تابستانهای آن نسبتاً گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است و کوه، جنگل و چمنزار، جلگه و دشت، بیابان و شورمزار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین کشاورزی رو شامل می‌شه. اکثریت جمعیت شهر گرگان مردم پارسی‌زبان هستن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۱۳
کارشناس فناوری اطلاعات

شهر گرگان را بایستی شهری دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوان و بسیار دانست که یک از هزار آن تاکنون بالفعل نشده است به ویژه در حوزه‌ی گردشگری اعم از جاذبه های طبیعی، میراث فرهنیگ و صنایع دستی آن. این شهر در عین حال که جاذبه‌های شناخته شده و شهره‌ایی همانند جنگل ناهارخوران، روستای توریستی و تاریخی زیارت، بافت تاریخی گرگان و… را دارد و در عین حال در مسیر جاده بین‌المللی تهران به مشهد قراردارد اما هنوز نتوانسته‌ایم از حجم بسیار انبوه‌ی مسافران و گردشگران عبوری ولو بخش اندکی از آن را جذب کرده و درصد اقامت و ماندگاری مسافر را در این شهر افزایش دهیم. به راستی چرا؟ در این مجال اندک به برخی از این ضرورت‌ها و بایسته پرداخته می‌شود:
1- در مدیریت شهری به ویژه در شهرداری گرگان یک مدیریت و حتا معاونتی تحت عنوان گردشگری همانند کلانشهرهایی مشهد، اصفهان، تبریز و… بایستی دایر شود تا در چشم‌انداز و افق مدیریت شهری، حوزه گردشگری خویش را پیدا نماید. در عین حال موضوع تاسیس شهرداری بافت تاریخی گرگان برای ساماندهی جدی‌تر این بافت کم نظیر جدی گرفته شود. چون قطعا سازمان متولی با اندک اعتباراتی که دارد نمی‌تواند از عهده‌ی کار برآید. و برای رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی آن بازارهای هفتگی در اماکن تحت مدیریت شهردرای نظیر پارکینگ طبقاتی نعلبندان برپا گردد.
2- برای رونق گردشگری الزاما واجب نیست پروژه‌های کلان برای این شهر تعریف شود بلکه نخست نگاه‌ی ما به گردشگری شهری گرگان تغییر کند. پیش‌بینی اتوبوس‌های گردشگری جزو شیوه‌های ارزان و قابل دسترس است تا دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری بتوانند با بهره‌گیری ازا ین خدمات، مسافران و گردشگران را به شهر بکشانند.
3- ساماندهی جاذبه‌های گردشگری گرگان مانند تپه قلعه‌خندان به مکانی با خدمات فراوان، ایجاد جاده سلامت در مسیر منطقه نمونه‌ی گردشگری هزارپیچ و… از دیگر اقدامات کم‌هزینه و قابل اجراست. برای نمونه، مسیر هزارپیچ نمی‌تواند توان و ظرفیت خودروهای بی‌شمار را داشته باشد بنابراین لازم است به عنوان ایستگاه‌ی سلامتی به آن نگریسته شود.
4- در طرح توسعه‌ی شهری گرگان لازم است به احداث کمربندی مداقه بیشتری صورت گیرد و بلای شهرهایی نظیر علی‌آبادکتول، آزادشهر، گالیکش و… بر سر آن نیاید که مسافران از کنار شهر عبور کنند و درگیر خریدن خدمات و پرداخت هزینه نشوند. لذا بایستی این مهم بایستی پیوست گردشگری داشته باشد.
5- اجرای پروژه های کلان شهری بسیار مفید و مورد نیاز شهر گرگان است اما دقت شود که همه ی شهر از آن برخوردار باشند تا مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند از جاذبه‌های مختلف شهر گرگان دیدن کنند دسترسی‌های آسان و مدرن برای آن ها پیش بینی شده باشد. این امر به معنای نادیده انگاشتن حضور و تردد شهروندان گرگانی نیست بلکه به موازات آن، شهر را به عنوان یک جاذبه‌ی بزرگ تعریف خواهیم کرد.
6- جذب و جلب سرمایه گذاران بزرگ با طرح‌های بزرگ، مبتکرانه و ماجراجویانه از دیگر اولویت‌های گردشگری شهر گرگان است که متاسفانه تاکنون فراموش شده است.

علی‌اکبر بصیرنیا


منبع : هفته نامه سرزمین جم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۰۳
کارشناس فناوری اطلاعات


علی اکبر بصیر نیا، به عنوان مسوول کاخ موزه گرگان و مشاور امور موزه های گلستان معرفی شد.

به گزارش گلستان ما ؛ علی اکبر بصیرنیا طی احکامی جداگانه از طرف ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان به عنوان مسوول کاخ موزه گرگان و مشاور امور موزه های گلستان شد.

لازم به ذکر است وی پیش از این مسوول حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و مشاور مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان بوده ومشاور جوان میراث فرهنگی گلستان و مسئول امور ایثار گران این اداره کل را نیز درپرونده کاری خود دارد.

وی همچنین دبیر پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد 2017) نیز بوده است.

گفتنی است دراین مراسم از زحمات الهه کشیری مسوول سابق کاخ موزه گرگان و همچنین محمد تقی امیری راهنمای برتر کشوری ، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

basirnia

انتهای پیام/
منبع : گلستان ما
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۳:۰۰
کارشناس فناوری اطلاعات

رئیس کاخ موزه گرگان با اعلام کاندیداتوری در شورای دور پنجم اطلاعیه ای مبنی بر دعوت در حضور حداکثری در انتخابات منتشر کرد.

 آخرین روز ثبت نام کاندیداهای شورای شهر و روستای گرگان با تحرکات ریز و درشت زیادی و اعلام حضور چهره های مختلف و نام آشنای شهر گرگان همراه بود، یکی از این چهره ها «علی اکبر بصیرنیا» رئیس کاخ موزه گرگان بود که بعد از ثبت نام اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:


علی اکبر بصیرنیا


بسم الله الله الرحمن الرحیم

بی‌شک، یکی از آرمان‌های والای جمهوری اسلامی ایران، مشارکت همه‌ی مردم در عرصه‌های مختلف نظام و به ویژه تعیین سرنوشت خود است؛ که زمینه‌ی مسوولیت‌پذیری هموطنان را فراهم می‌نماید. به‌گونه‌ایی که یکی از  عوامل اساسی‌ استقلال و آزادی امروز کشور،  در گرو همین مشارکت بوده و انتخابات‌ که زمینه‌ساز مشارکت مردم است، همواره سرنوشت این کشور و نظام را رقم زده است.

در همین راستا، یکی از نهادهای پویای مردمی، شوراهای شهر و روستا است. شوراها نمایش گسترده و فراگیر مشارکت و مسوولیت‌پذیری جامعه در شهر و روستا برای اداره‌ی بهتر محل زندگی و کوشش بیشتر برای فراهم نمودن زندگی بهتر هر ایرانی است. اما تاثیر مهم شوراهای شهر بر بهبود مدیریت شهری و واگذاری و ارائه‌ی خدمات بیشتر و بهتر، بر کسی پوشیده نیست. از همین روست که افراد و شخصیت‌های مختلف چه از سوی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی و یا به طور مستقل در این انتخابات شرکت کرده تا خود را در معرض انتخاب مردم قراردهند.‌

بدین جهت، اینجانب نیز در سایه‌ی استعانت خداوند، با درخواست، ترغیب و پشتیبانی گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف، دوستان و همکاران خوبم و نیز با درنظر داشت شرایط شهر زیبای گرگان و تحلیل و سنجش آن‌ها، برآن شدم در انتخابات مهم شورای اسلامی شهر گرگان شرکت نمایم و خود را در معرض انتخاب مردم بانشاط و آگاه شهر خویش قرارداده تا آن چه در تقدیر من و همشهریانم رقم خورده، اتفاق افتد.

لذا بدین‌وسیله از همه‌ی اقشار، جناح‌ها و گروه‌های مختلف مردم گرگان می‌خواهم هم‌چون گذشته با مشارکت حداکثری در دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایران  و به ویژه انتخابات پنجمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا شرکت نموده و نامزدهای اصلح خویش را انتخاب نماییم.

و من الله التوفیق

علی اکبر بصیرنیا

انتهای پیام/


منبع خب  : گلستان 24

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۵۴
کارشناس فناوری اطلاعات