وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

سوابق

علی اکبر بصیرنیا
کاندیدای شورای شهر گرگان

بایگانی

معرفی کاخ موزه گرگان

شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۱۶ ب.ظ

http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2013/08/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%862.jpg


کاخ موزه گرگان که از مراکز فرهنگی شهر گرگان مرکز استان گلستان به شمار می رود، به نام های کاخ اختصاصی گرگان و یا کاخ سلطنتی گرگان هم شهرت دارد و مربوط به دوره پهلوی اول است و در پارک شهر (کتابخانه سابق) واقع شده است.

http://www.citypedia.ir/wp-content/uploads/2015/07/%DA%A9%D8%A7%D8%AE-%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%866.jpg

کاخ شهر گرگان که یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده است، پس از مرمت به کاخ موزه گرگان تبدیل شده است. این کاخ موزه اولین موزه شمال، چهارمین موزه تخصصی باستان‌ شناسی و بیست و چهارمین موزه کشور محسوب می‌ شود.

این موزه در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در محیطی سرسبز واقع در مرکز شهر گرگان قرار دارد. دو بخش اصلی موزه شامل بخش معرفی مشاهیر استان گلستان و بخش اشیاء سلطنتی می باشد. تندیس علما، دانشمندان و فرهیختگان ناحیه گرگان قدیم و استرآباد و اشـیای سلطـنتی مربوط به مبلمان کاخ به نمایش در آمده است. در بخش دیگر موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قرار دارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری خواهد پرداخت.

کاخ موزه گرگان شامل دو بخش همکف و طبقه بالاست که در طبقه همکف موزه ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی معرفی شده‌ اند و در طبقه بالا ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی، استراحتگاه خانواده پهلوی به نمایش گذاشته شده‌ اند. در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ قمری به تماشا گذاشته شده است. در سالن باستان‌ شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره قاجاریه به نمایش درآمده است.

ساختمان کاخ در مرکز شهر در خیابانی به همین نام در پارک شهر گرگان قرار دارد. این بنا در دوره پهلوی اول بر روی فنداسیون ساختمانی متعلق به دوره صفوی احداث شده و مساحت آن ۲۵۰ متر مربع و در دو طبقه و سقف شیروانی می‌باشد.

کاخ موزه گرگان در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی همزمان با افتتاح پارک شهر، کتابخانه ه ایستگاه راه آهن گرگان به طور رسمی افتتاح گردید و در همین زمان این موزه شامل ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره پنجم قبل از میلاد تا اوایل دوره اسلامی بود.

این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شماره ثبت ۱۵۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با مرمت و بازسازی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ افتتاح شده است.


مطلب مرتبط :   

بصیر نیا مشاور امور موزه های گلستان و مسئول کاخ موزه گرگان شد

نظرات  (۱)

۰۶ فروردين ۹۷ ، ۱۰:۰۱ خانه هوشمند الفا
با تشکر از توضیحاتتون. معماری بناهای تاریخی واقعا شگفت انگیزه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی