وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

وبلاگ رسمی علی اکبر بصیرنیا

کاندیدای شورای شهرگرگان

سوابق

علی اکبر بصیرنیا
کاندیدای شورای شهر گرگان

بایگانی

سهم جاذبه‌های گردشگری گرگان درماندگاری مسافر

شنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۰۳ ب.ظ

شهر گرگان را بایستی شهری دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های فراوان و بسیار دانست که یک از هزار آن تاکنون بالفعل نشده است به ویژه در حوزه‌ی گردشگری اعم از جاذبه های طبیعی، میراث فرهنیگ و صنایع دستی آن. این شهر در عین حال که جاذبه‌های شناخته شده و شهره‌ایی همانند جنگل ناهارخوران، روستای توریستی و تاریخی زیارت، بافت تاریخی گرگان و… را دارد و در عین حال در مسیر جاده بین‌المللی تهران به مشهد قراردارد اما هنوز نتوانسته‌ایم از حجم بسیار انبوه‌ی مسافران و گردشگران عبوری ولو بخش اندکی از آن را جذب کرده و درصد اقامت و ماندگاری مسافر را در این شهر افزایش دهیم. به راستی چرا؟ در این مجال اندک به برخی از این ضرورت‌ها و بایسته پرداخته می‌شود:
1- در مدیریت شهری به ویژه در شهرداری گرگان یک مدیریت و حتا معاونتی تحت عنوان گردشگری همانند کلانشهرهایی مشهد، اصفهان، تبریز و… بایستی دایر شود تا در چشم‌انداز و افق مدیریت شهری، حوزه گردشگری خویش را پیدا نماید. در عین حال موضوع تاسیس شهرداری بافت تاریخی گرگان برای ساماندهی جدی‌تر این بافت کم نظیر جدی گرفته شود. چون قطعا سازمان متولی با اندک اعتباراتی که دارد نمی‌تواند از عهده‌ی کار برآید. و برای رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی آن بازارهای هفتگی در اماکن تحت مدیریت شهردرای نظیر پارکینگ طبقاتی نعلبندان برپا گردد.
2- برای رونق گردشگری الزاما واجب نیست پروژه‌های کلان برای این شهر تعریف شود بلکه نخست نگاه‌ی ما به گردشگری شهری گرگان تغییر کند. پیش‌بینی اتوبوس‌های گردشگری جزو شیوه‌های ارزان و قابل دسترس است تا دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری بتوانند با بهره‌گیری ازا ین خدمات، مسافران و گردشگران را به شهر بکشانند.
3- ساماندهی جاذبه‌های گردشگری گرگان مانند تپه قلعه‌خندان به مکانی با خدمات فراوان، ایجاد جاده سلامت در مسیر منطقه نمونه‌ی گردشگری هزارپیچ و… از دیگر اقدامات کم‌هزینه و قابل اجراست. برای نمونه، مسیر هزارپیچ نمی‌تواند توان و ظرفیت خودروهای بی‌شمار را داشته باشد بنابراین لازم است به عنوان ایستگاه‌ی سلامتی به آن نگریسته شود.
4- در طرح توسعه‌ی شهری گرگان لازم است به احداث کمربندی مداقه بیشتری صورت گیرد و بلای شهرهایی نظیر علی‌آبادکتول، آزادشهر، گالیکش و… بر سر آن نیاید که مسافران از کنار شهر عبور کنند و درگیر خریدن خدمات و پرداخت هزینه نشوند. لذا بایستی این مهم بایستی پیوست گردشگری داشته باشد.
5- اجرای پروژه های کلان شهری بسیار مفید و مورد نیاز شهر گرگان است اما دقت شود که همه ی شهر از آن برخوردار باشند تا مسافران و گردشگرانی که می‌خواهند از جاذبه‌های مختلف شهر گرگان دیدن کنند دسترسی‌های آسان و مدرن برای آن ها پیش بینی شده باشد. این امر به معنای نادیده انگاشتن حضور و تردد شهروندان گرگانی نیست بلکه به موازات آن، شهر را به عنوان یک جاذبه‌ی بزرگ تعریف خواهیم کرد.
6- جذب و جلب سرمایه گذاران بزرگ با طرح‌های بزرگ، مبتکرانه و ماجراجویانه از دیگر اولویت‌های گردشگری شهر گرگان است که متاسفانه تاکنون فراموش شده است.

علی‌اکبر بصیرنیا


منبع : هفته نامه سرزمین جم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۰۲
کارشناس فناوری اطلاعات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی